דודי שמש – כך תבחרו דוד שמש איכותי

בחירה נכונה של דוד מבוססת על שיקולים אובייקטיביים כגון מספר הנפשות בבית וכמובן מסגרת התקציב. עם זאת, כדאי להכיר את הפרמטרים הקשורים להבדלים בין החברות עצמן וכמובן לאסוף כמה שיותר המלצות. אז איך עושים זאת ומאיפה מתחילים? הנה המדריך המלא

בחירת בדוד שמש היא דרך מעולה לחסוך בהוצאות על חימום המים. באמצעות הדוד ניתן לדאוג לחימום המים על בסיס אנרגיה סולארית, תוך ניצול אופטימאלי של האקלים בישראל ומזג האוויר החם כמעט לכל אורך השנה. בנוסף, קיים קשר בין סוג הדוד שאותו בוחרים לבין איכות החיים. אז כדי לדאוג לאיכות חיים גבוהה, שווה להשקיע זמן בבחירת הדוד הרלוונטי.

מה המאפיין של דוד שמש מוצלח?

המאפיין העיקרי של דודי שמש מוצלחים הם כאלו שנותנים מענה לצרכים שלנו. בשביל לבחור דוד רלוונטי, עלינו קודם כל להתאים אותו למספר הנפשות בבית. באופן עקרוני, אדם בוגר צורך בממוצע כ-30-40 ליטר מים חמים ביום. אז אם מדובר על משפחה בעלת 3-4 נפשות, נצטרך דוד עם מכל 120 ליטר. לשם השוואה, זוג צעיר יכול להסתפק בדוד 80 ליטר בלבד ועדיין להבטיח לעצמו אספקה יעילה של מים חמים. 

מה ההבדל בין סוגי דודי שמש?

האמת היא שאי אפשר לבחור דוד מתאים בלי להכיר את ההבדלים בין הסוגים. ראשית, יש הבדל בין יצרני הדודים. כאן ההמלצה היא לתת עדיפות ליצרן מוכר ובעל מוניטין חיובי שנותן אחריות ארוכת טווח על המוצר, גם אם המשמעות המיידית היא תוספת קטנה במחיר. שנית, יש הבדל בין מספר הקולטים: רוב הדודים יסתפקו בקולט אחד, אבל דודים גדולים מעל 200 ליטר יחייבו שני קולטים. 

מה תקופת האחריות המקובלת?

דוד שמש מומלץ הוא פתרון חימום המים הנפוץ בישראל ולכן יש תקן קבוע שבו אפשר להשתמש על מנת לוודא שהוא מתאים לנו. אם קונים דוד עם תו תקן, מרוויחים תקופת אחריות ארוכה. ברוב המקרים, חברות מוכרות וגדולות נותנות אחריות של 5 שנים. עם זאת, יש גם חברות טובות שמעניקות תקופת אחריות ארוכה יותר 8 או אפילו 10 שנים. 

אל תשכחו לבדוק את ציפוי המכל

לא חייבים להיות טכנאי דודים כדי להשוות בין הסוגים ע"פ המפרט הטכני. המפרט אמור להיות מתואר על ידי היצרן והיתרון הוא שיש בו נתונים אובייקטיביים. בזכות הנתונים המופיעים במפרט, אפשר למשל לדעת מהו ציפוי המכל – ציפוי בטון או אמייל. ציפוי בטון לדוגמא נחשב מיושן אך הוא מוזיל את הדוד, בעוד ציפוי אמייל נחשב איכותי אבל יש מחקרים שטוענים שהוא מסוכן והעלויות שלו יחסית גבוהות. 

מה עושים בחורף?

בימי החורף המועטים שבהם אי אפשר לחמם את המים באמצעות אנרגיית השמש, מדליקים את הדוד כמו דוד חשמלי רגיל. בשביל לעשות זאת, צריך לבדוק מראש שמדובר בדוד שמצויד בשרוול פלסטיק. מטרת השרוול היא לאפשר לגוף החימום לפעול מהר, אך החיסרון הוא ייצור מוגבר של אבנית. הפתרון הוא להקפיד להשתמש במסנני אבנית ולא לשכוח לבצע ניקוי תקופתי שלה. 

ממי מקבלים המלצות על דוד?

המלצות על דודי שמש ניתן לקבל מחברים, קרובים ובני משפחה. אלו גורמים אמינים שאין להם אינטרס לשקר לנו, מה גם שהידע האישי שלהם מאפשר לנו ללמוד מטעויות שהם ביצעו. במקביל, כדאי לקרוא מידע באתרי אינטרנט ורשתות חברתיות.