דוד דולק כל היום – מה עושים?

הפעלה של דוד חשמל לאורך כל היום היא לא רק בזבוז כסף ופוטנציאל לפגיעה באיכות הסביבה, אלא גם מיותרת לגמרי. במאמר הבא נסביר מה אפשר לעשות כדי למנוע את זה ואיך משלבים בין היתרונות של דוד שמש וחשמל

דוד שמש הוא פתרון חימום המים הנפוץ בישראל. עם זאת, גם במדינה חמה בעלת אקלים ים תיכוני כמו ישראל יש בעיה לסמוך על דוד כזה בחורף או אפילו בעונות המעבר. כאן נכנס לתמונה דוד חשמל, שיש לו תרמוסטט ייעודי ובלחיצת כפתור אחת ניתן להפעיל אותו.

מתי משלבים בין דוד שמש וחשמל?

השילוב בין דוד חשמל ושמש מתאים לכל הבתים בישראל. בפועל, מדובר על שילוב פשוט שמתבצע על ידי הוספת תרמוסטט ייעודי לדוד שקיים על הגג. לאחר מכן, קולטני השמש פועלים על מנת לחמם את המים בעונות החמות – בעוד התרמוסטט החשמלי נכנס לפעולה בעונות המעבר ובחורף. מעבר לכך, דוד שמש לא דורש שום תפעול מיוחד כי הוא מחמם את המים לבד. 

כמה שעות ביום צריך להפעיל דוד חשמל?

הפעלה של דוד חשמל לסירוגין כל 2-3 שעות ובמצטבר לסך של כ-6-8 שעות ביממה אמורה להספיק לחימום מים עבור כל המשפחה. במידה ומתקלחים בתדירות גבוהה יותר או שוטפים את הכלים במים חמים, ניתן להפעיל אותו בצמוד למועד השימוש. בכל מקרה, מספר שעות היום גם תלוי בתנאי מזג האוויר. 

למה לא כדאי להשאיר את הדוד דולק למשך כל היום?

הטעות הנפוצה היא לחשוב שכדאי להשאיר את הדוד דולק כל היום, על מנת להבטיח שיהיו מים חמים בברז. לזה יש כמה השלכות שליליות שעדיף להימנע מהן:

א. בזבוז חשמל – גם בעידן הנוכחי שבו היעילות של דודי חשמל עולה והמחירים של האנרגיה יורדים, עדיין מדובר על בזבוז חשמל. אין סיבה להפעיל את הדוד כל היום אם לא רוצים להגיע לחשבון חשמלי גבוה מדי וזה גם מיותר.

ב. פגיעה באיכות הסביבה – הפעלה של כל מכשיר חשמלי בבית צורכת אנרגיה. הצריכה של האנרגיה באה לידי ביטוי בין היתר בשריפת דלקים ובפגיעה באיכות הסביבה. כדי לשמור על איכות הסביבה ועל האיזון האקולוגי הרצוי, עדיף לוותר על הדלקת הדוד במשך כל היום.

ג. הרגל מגונה – הפעלה של דוד חשמל לכל אורך היום היא מיותרת ויוצרת הרגל מגונה גם ביחס לשאר מכשירי החשמל. ככל שנפטרים מהר יותר מההרגל הזה, כך מבטיחים שיפור בביצועי האנרגיה של כל משק הבית.

שעון שבת לדוד חשמל

הפתרון הקלאסי לכך שהדוד נשאר דולק כל היום היא כמובן להתקין שעון שבת, או במילים אחרות טיימר. יש סוגים שונים של שעונים כאלה שאותם מתקינים על הדוד והם מבטיחים הפעלה לפי תכנית מוגדרת מראש. אמנם העלות של הטיימר יכולה להיות עשרות או מאות שקלים עוד לפני ההתקנה, אבל עדיין מדובר על הוצאה משתלמת.

שליטה מרחוק בדוד חשמל

עוד דרך טובה למנוע מצב שבו הדוד דולק כל היום היא להתקין מערכת בקרה לשליטה מרחוק. זו מערכת שפועלת כמו טיימר רגיל, רק עם חיבור לאינטרנט ובצורה חכמה. באמצעות המערכת, ניתן בלחיצת כפתור מרחוק ומהנייד לכבות את הדוד, להדליק אותו או לקבוע תכניות הפעלה אוטומטיות.

הדוד התקלקל? רוצים לשדרג את הדוד? התייעצו עם המומחים של אמקור, אם ברצונכם לחסוך בהוצאות בלי להתפשר על מים חמים לאורך כל השנה.