קולט שמש לא מחמם – מה עושים?

התפקיד של הקולט שמש הוא לאגור את האנרגיה של השמש על מנת לאפשר את הניצול שלה לטובת חימום המים. אבל מה קורה אם המים לא מתחממים ואיך יודעים איפה בדיוק התקלה? הנה כל התשובות

תקלה בדוד שמש או חשמל פוגעת בצורה אקוטית באיכות החיים. בטווח הקצר, המשמעות היא שאי אפשר להתקלח או אפילו לשטוף את הכלים המלוכלכים שממתינים בכיור. בטווח הארוך, כל תקלה שאנחנו לא חושפים בזמן עלולה לגרום לנזקים מצטברים ובהם נזילות מים, קצרים בחשמל וכן הלאה. לכן, חשוב מאוד לעקוב אחר התפקוד של הדוד ולהגיב מהר למקרה של תקלות נפוצות.

התפקיד של קולט שמש 

הקולט שמש שיש על הגג נועד על מנת לאגור את אנרגיית השמש. בשביל שנצליח לנצל את היתרון של דוד שמש ולחמם את המים בברזים בלי להפעיל את החשמל ובלי לצרוך אנרגיה, עלינו להתקין מספר מתאים של קולטים. בין היתר, את המיקום שלהם נבחר לפי נפח מכל המים.

מה הקשר בין מספר הקולטים לבין נפח המכל?

נפח מכל המים משפיע על מספר הקולטים שבהם נצטרך להשתמש על מנת לחמם אותם. מכל מים בנפח סטנדרטי של 80 ליטר למשל יאפשר לנו להשתמש בקולט שמש אחד וקטן, בעוד מכל מים בנפח של 150 או 200 ליטר כבר ידרוש התקנה של קולט גדול במיוחד – או כמה קטנים יותר. בכל מקרה, התייעצות עם בעלי מקצוע תגדיל את הסיכוי לכך שהקולט יהיה אפקטיבי ולא יהיו בו תקלות.

איך יודעים שמדובר על בעיה בקולט שמש?

אם המים לא מתחממים, צריך לשלול בעיה שקשורה אל הקולט. קודם כל, ניתן לעלות אל הגג ולנקות את הקולט מלכלוך ואבק. זה רלוונטי כמובן רק אם הגישה לגג היא בטיחותית לחלוטין ולא מסכנת אותנו, כי בכל מקרה אחר נעדיף להתייעץ עם בעלי מקצוע ולהזמין אותם. שנית, צריך לשלול תקלות שקשורות למחמם המים – כמו למשל אם אין מים חמים גם אחרי שמפעילים אותו שעות ארוכות בחורף.

כל כמה זמן מחליפים את הקולט?

במקרים שבהם הקולט שמש לא מבצע את תפקידו, צריך לבדוק האם זה קורה בגלל שהוא לא מסוגל לאגור את האנרגיה או בגלל שיש נזילה בצינורות המים החמים. גם בהקשר הזה, בדיקה שטחית אפשר לבצע לבד ובדיקה מקצועית תדרוש הזמנה של מומחים. אם כבר יוצרים קשר עם מומחים, כדאי להתייעץ איתם לגבי תחזוקה של הקולט. במקרים של קולטי שמש ישנים במיוחד, יכול להיות שיהיה משתלם יותר להחליף מאשר לתקן אותם.

כמה עולה קולט חדש?

העלות של קולט חדש מגלמת בתוכה בדרך כלל את ההתקנה. בקולט שמתאים לדוד בנפח של 80 ליטר למשל נשלם כ-1,600 ש"ח, בעוד בקולט שמיועד לדוד גדול בנפח של 200 ליטר כבר נצטרך לשלם כ-2,000 ש"ח. עם זאת, מדובר על השקעה משתלמת: אם הוא מצליח לבצע את תפקידו על הצד הטוב ביותר, המשמעות היא חיסכון באנרגיה ובהוצאות חשמל.