כל כמה זמן מחליפים קולטים לדוד שמש?

רכישת קולטים יכולה להתבצע ביחד או בנפרד מדוד השמש עצמו. במאמר הבא נסביר איך יודעים שצריך להחליף את הקולטים, מה משפיע על המחיר שלהם ועם מי אפשר להתייעץ בכל מקרה של דילמה או התלבטות

תדירות החלפת קולטים לדוד שמש נקבעת לפי מספר פרמטרים. קודם כל, צריך לזכור שכל עוד הקולטים פועלים בצורה תקינה – ניתן להחליף רק דוד ואין צורך לגעת בקולטים. מצד שני, עלות החלפת קולטים יחד עם הדוד נמוכה משמעותית בהשוואה לאפשרות של רכישת כל אחד מהם בנפרד. אז אם התקציב הוא זה שעומד בראש סדר העדיפויות וממילא מתכננים בקרוב להחליף קולטים, עדיף לעשות זאת יחד עם הדוד עצמו.

איך יודעים שמדובר בקולטי שמש תקינים?

הפקטור המכריע בשאלה כל כמה זמן מחליפים קולטים לדוד שמש הוא כאמור התקינות. בשביל לדעת שמדובר על קולטי שמש תקינים, ניתן לבדוק את הפעולה שלהם לאורך הקיץ או אפילו בעונות המעבר. במידה ויש גישה בטיחותית לגג, מומלץ גם לעלות אליו אחת לתקופה מסוימת ולהסתכל עליהם מקרוב כדי לוודא שאין הצטברות אבנית, לכלוך ונזקים. בנוסף, תמיד אפשר ורצוי להתייעץ עם בעלי מקצוע שמגיעים מהתחום ומכירים אותו.

כמה עולה לבצע החלפת קולט שמש?

העלות הממוצעת של החלפת קולט שמש נעה בסביבות 1,500-1,800 ש"ח. עלות  דוד שמש נמצאת גם היא סביב טווח המחירים הזה, כל עוד מדובר במכל סטנדרטי 80 או 120 ליטר ולא במכל 200 ליטר. אז לשם השוואה, רכישת החלקים בנפרד תביא את העלות לסכום ממוצע של כ-3,600 ש"ח – בעוד שקניית קולטים ודוד שמש יחד תעלה כ-2,800 ש"ח בלבד. 

האם יש אחריות על קולטי שמש?

רגע לפני החלפת קולטים עם או בלי דוד שמש, כדאי לבדוק האם קיימת אחריות. בדרך כלל האחריות על קולטי שמש ניתנת בנפרד מהאחריות על הדוד, בטח עם רוכשים אותם בנפרד. כמו כן, יש לבדוק מה התנאים למימוש האחריות ולמי צריך לפנות כדי לעשות זאת. במידה וניתן להפעיל את האחריות, אפשר ככה לחסוך בהוצאות מיותרות. 

איך מונעים את הצורך של החלפת קולטים? 

הדרך הכי טובה ליהנות מהיתרונות של קולטי שמש גם בטווח הקצר וגם בטווח הארוך היא כמובן לתחזק אותם. באמצעות תחזוקה נכונה וניקיון הקולטים אחת לתקופה מסוימת, אפשר בראש ובראשונה לשפר את יעילות חימום המים. המשמעות היא שהם יחממו מים מהר וטוב יותר, בלי שזה יהיה כרוך בשינויים בהרגלי השימוש עצמם. בנוסף, צריך לדאוג לניקיון הקולטים מלכלוך, להשתמש במסנני אבנית גם בתוך מכלי המים ושרוולי החימום ולהזמין בעלי מקצוע לביקורת תקופתית.

איפה מציבים את הקולטים?

מחקרים מראים שניתן לדחות את התדירות והצורך של החלפת קולטי שמש ע"י מיקום נכון יותר שלהם בגג. מיקום הדוד נקבע לפי כיוון השמש, כאשר המטרה היא לייצר כמה שיותר חום וקרינה על גבי שטח גדול ככל האפשר על הקולטים עצמם. בשביל לבצע זאת בצורה מסודרת, מציבים את הקולטים באופן שמומלץ על ידי בעלי מקצוע וגם קל להגיע אליו לתחזוקה וניקיון.

משתלם להשקיע בקולטי שמש איכותיים

קולטים איכותיים הם השקעה משתלמת. אם קולטי השמש מתוחזקים נכון והמשטח העליון שלהם נקי, זה אומר שהם מסוגלים לצבור מהר את אנרגיית השמש וכך לחמם כמויות גדולות יחסית של מים לשימוש כל בני המשפחה.